Aikido Lviv

Шувар split Рейдер Вишиванка T.G.Amigo gas station the grill ibis style Дитяча планета ЯпонаХата

Етикет в Айкідо

Етикет в Айкідо це – поклін, ієрархія в колективі , що разом тренується та правила поведінки цих людей. Японське прислів'я говорить, що Будо починається і закінчується поклоном (rei). Дух боротьби стає некерованим, якщо його не контролювати під час тренування.

 Для того, щоб вести групу людей, що займаються, і при цьому уникнути серйозних травм, необхідні правила. Можливо, саме тому виник етикет. Боротьба без етичних правил це не Будо, а сутичка тварин. Бугеі (військове мистецтво) та Будзюцу створювалися в ім'я війни. Поклони ж в ім'я порятунку.

 У поклони укладені ввічливість, люб'язність, ієрархія, повага та вдячність. Реігі (Reigi - етикет) - вираз взаємної поваги в суспільстві. Саме етикет дозволяє зрозуміти ступінь поваги однієї людини до іншої.

 Ієрогліф  rei  складається з двох частин - shimesu і yutaka. Shimesu:  божественний дух, що спускається на землю і поселяється у вівтарі. Yutaka: гора або жертовна дерев'яна ваза, в якій знаходяться ємності доверху заповнені рисом та іншими продуктами.

 Сполучені разом, ці два елементи означають вівтар, наповнений їжею, перед  яким  під час свят люди очікують поблажливості божественного духу.

 Gi - означає людину,  порядок і відношення до того, хто являє собою модель. Rеіgі, тому, спочатку означало порядок проведення священних церемоній. Надалі, після встановлення  ієрархічних відносин між людьми під час проведення цих церемоній, це поняття поширилося і на міжособистісні відносини.

 О-Сенсей Моріхей Уесіба постійно повторював: «Айкідо існує, щоб усі квіти, дерева, птахи, ссавці, риби та комахи аж до останньої мухи мали певне місце». Кожна жива істота, яка знає своє місце, знає і себе. Знати себе значить знати мету в житті, призначену тобі небом. Досягти цієї мети - значить діяти відповідно до законів Всесвіту, в яких немає місця невпевненості  і  противлення. Це - справжній світ. Людина повинна використовувати цей космічний порядок в якості моделі для побудови суспільства і діяти відповідно законами Всесвіту. Це те, що називається рейгі-дзахо (reigi-zaho). Тільки дотримуючись цього правила Людина може піднятися.

 У родині існує природна ієрархія: дідусь, бабуся, батько, мати, діти і онуки. В армії поділ на ранги відбувається відповідно до виконуючих  функцій: генерал, полковник, командир і т.п. Те ж саме спостерігається і в церкві: Папа, Патріарх, Кардинал, Єпископ. І, звичайно ж, у Будо теж існує ієрархія: майстер, старший учень (sempai), молодші учні і новачки, старші та молодші. Всі ці відносини присутні в нас одночасно. Правильний етикет передбачає правильну поведінку в будь-якій ситуації. Щоб зберегти порядок необхідно чемно висловити повагу майстру, віддати належне положенню старших учнів, а також правильно вести себе з учнями і новачками. Дотримання цих правил є єдиною умовою рівноваги і збереження тих спільнот, про які ми щойно  згадували. Ми раніше вказували на те, що під час практики будзюцу відбувається посилення агресії  і духу боротьби. Не будемо забувати при цьому, що самі по собі ці інстинкти позбавлені моральності - вони існують і необхідні для виживання і самозбереження. Однак якщо ці інстинкти не контролювати, то вчинки стають  жорстокими і  тому,  ми  починаємо чіплятися до слабких і зневажати їх. Або, навпаки, ми починаємо плазувати перед  сильнішим і, одночасно, його ненавидіти.

 Коли вчинки визначаються етикетом, створюється атмосфера в якій дуже легко керувати своїми емоціями. Етикет контролює ваше 'Я' і направляє вашу енергію в позитивну сторону, не дозволяючи тваринам інстинктам вийти назовні.

В релігії емоції контролюються за рахунок постійного повторення ритуалів, століттями передаються від одного покоління до іншого. Саме ритуали дозволяють пробуджувати релігійні почуття. І почуття ці пробуджуються не тільки у віруючих, але і у всіх присутніх при ритуалі. Рухи, що виконуються згідно суворого етикету зміцнюють силу духу, дозволяють контролювати агресивність і ведуть до отримання внутрішнього спокою. Все це стосується  і  того, що відбувається в додзьо. З одного боку люди, що займаються, уявляють  собі міць і потенційну небезпеку, закладену в виконуваних рухах, але з іншого боку, атмосфера, створювана в додзьо за рахунок традицій дозволяє отримати контроль над собою. Тому ми повинні практикуватися, намагаючись отримати контроль над найменш прийнятними для Будо якостями - страхом, панікою, презирливим ставленням до інших і егоїзмом. Тільки так ми зможемо покращитися як фізично, так і духовно. Тільки ті хто вижив, перебуваючи на межі між життям і смертю володіють чудовою технікою. Причина цього в тому, що спокій, ясність розуму і непохитність, якими володіють ці люди,  дозволяють  їм правильно оцінювати ситуації і діяти цілеспрямовано. Протилежністю цьому є будь-який прояв бравади, хвастощів і емоційного збудження. Щоб стати по справжньому сильним необхідно не розучування технік, а розвиток в собі спокою і усвідомленості здійснення будь-якої діяльності.

 Всі ми люди, то хіба не можемо ми мріяти про те, щоб жити у світі, який би плекав свої чада? Деякі хочуть викинути всі ці правила етикету, як старі меблі. Але це частина людської культури, що дісталася нам у спадок. І я впевнений, що для побудови суспільства, заснованого на взаємній повазі, нам все одно, рано чи пізно доведеться повернутися до етикету.

 Візьмемо простий приклад прибирання взуття. Це вчить нас класифікувати речі і розставляти їх по місцях. Також це допомагає досягти внутрішнього задоволення від споглядання результатів виконаної роботи. Виконання цієї дії створює умови і готує вас до виконання наступних дій - це основа практики Будо.

 Світ Рей існує не тільки для самозадоволення. Те задоволення, яке відчувають інші, також є частиною цього світу. Розвиток естетичного сприйняття веде до виникнення бажання прибрати не тільки своє, але і чуже взуття, якщо воно знаходиться не на місці.

 Якщо ваша подяку молодшому учневі буде звучати: 'Дякуємо за те, що дозволив мені сьогодні добре потренуватися' - він буде щасливий. Якщо ми дякуємо старшого учня за допомогу у проведенні тренування - він буде щасливий. Як і інші речі, етикет має бути присутній у вас і проявлятися в будь-якому жесті. Гротескним при цьому будуть звучати фрази типу: 'Поважай мене, тому що я старший учень' або 'Здійми мене на п'єдистал, тому що я твій сенсей'. Вираз поваги до старшого учня не повинен  провокуватися з його боку. Молодший учень повинен відчувати внутрішню потребу висловити повагу старшому учневі. У свою чергу старший учень повинен відчувати потребу в турботі про молодшого учня тільки тому, що він знаходиться на своєму місці, а отже заслуговує цього піклування. Дух поваги та подяки знаходиться в кожному, хто слідує етикету.

 Етикет управляє відносинами. Там де є етикет, немає необхідності в ієрархії. Етикет повинен бути вираженням гуманізму людини, бути продиктованим його серцем. Це не просте повторення форм. Якщо повага не наповнює ваше серце, то будь-яка форма виявиться лише порожньою, безжиттєвою  раковиною. Ми повинні поважати інших осіб. Будь-які дії, що супроводжуються правилами етикету, виховують співчуття і благородство. Я схильний вважати, що саме співчуття веде до гармонії всесвіту.

 Для того, щоб передати етикет і дисципліну майбутнім поколінням, всі ці правила повинні бути 'викарбувані' в нашій свідомості.