Етикет в Айкідо
Етикет в Айкідо це – поклін, ієрархія в колективі , що разом тренується та
правила поведінки цих людей. Японське прислів'я говорить, що Будо починається і закінчується поклоном (rei). Дух боротьби стає некерованим,
якщо його не контролювати під час тренування.
Для
того, щоб вести групу людей, що займаються, і при цьому уникнути серйозних травм, необхідні правила. Можливо, саме
тому виник етикет. Боротьба без етичних правил це не Будо, а сутичка тварин.
Бугеі (військове мистецтво) та Будзюцу створювалися в ім'я війни. Поклони ж в
ім'я порятунку.
У
поклони укладені ввічливість, люб'язність, ієрархія, повага та вдячність. Реігі (Reigi -
етикет) - вираз взаємної поваги в суспільстві. Саме етикет дозволяє зрозуміти
ступінь поваги однієї людини до іншої.
Ієрогліф rei складається з двох частин - shimesu
і yutaka. Shimesu: божественний дух, що спускається на землю і поселяється у вівтарі. Yutaka: гора або жертовна дерев'яна ваза, в якій знаходяться
ємності доверху заповнені рисом та іншими продуктами.
Сполучені разом, ці два елементи означають
вівтар, наповнений їжею, перед яким під час свят люди очікують поблажливості
божественного духу.
Gi -
означає людину, порядок і відношення до того, хто являє собою модель. Rеіgі, тому, спочатку означало порядок проведення священних церемоній.
Надалі, після встановлення ієрархічних відносин між людьми під час
проведення цих церемоній, це поняття поширилося і на міжособистісні відносини.
О-Сенсей Моріхей Уесіба постійно повторював:
«Айкідо існує, щоб усі квіти, дерева, птахи, ссавці, риби та комахи аж до
останньої мухи мали певне місце». Кожна жива істота, яка знає своє місце, знає
і себе. Знати себе значить знати мету в житті, призначену тобі небом. Досягти
цієї мети - значить діяти відповідно до законів Всесвіту, в яких немає місця
невпевненості і противлення. Це - справжній світ. Людина повинна використовувати цей
космічний порядок в якості моделі для побудови суспільства і діяти відповідно
законами Всесвіту. Це те, що називається рейгі-дзахо (reigi-zaho). Тільки дотримуючись цього правила Людина може
піднятися.
У
родині існує природна ієрархія: дідусь, бабуся, батько, мати, діти і онуки. В
армії поділ на ранги відбувається відповідно до виконуючих функцій:
генерал, полковник, командир і т.п. Те ж саме спостерігається і в церкві: Папа, Патріарх, Кардинал, Єпископ. І, звичайно ж, у
Будо теж існує ієрархія: майстер, старший учень (sempai), молодші учні і
новачки, старші та молодші. Всі ці відносини присутні в нас одночасно. Правильний
етикет передбачає правильну поведінку в будь-якій ситуації. Щоб зберегти
порядок необхідно чемно висловити повагу майстру, віддати належне положенню
старших учнів, а також правильно вести себе з учнями і новачками. Дотримання
цих правил є єдиною умовою рівноваги і збереження тих спільнот, про які ми щойно згадували. Ми раніше вказували на те, що під час практики будзюцу відбувається
посилення агресії і духу боротьби. Не
будемо забувати при цьому, що самі по собі ці інстинкти позбавлені моральності
- вони існують і необхідні для виживання і самозбереження. Однак якщо ці
інстинкти не контролювати, то вчинки стають жорстокими
і тому, ми починаємо чіплятися до
слабких і зневажати їх. Або, навпаки, ми починаємо плазувати перед сильнішим і, одночасно, його ненавидіти.
Коли вчинки визначаються етикетом, створюється атмосфера в якій дуже легко керувати своїми емоціями. Етикет контролює ваше 'Я' і направляє вашу енергію в позитивну сторону, не дозволяючи тваринам інстинктам вийти назовні.
В
релігії емоції контролюються за рахунок постійного повторення ритуалів,
століттями передаються від одного покоління до іншого. Саме ритуали дозволяють
пробуджувати релігійні почуття. І почуття ці пробуджуються не тільки у
віруючих, але і у
всіх присутніх при ритуалі. Рухи, що виконуються згідно суворого етикету зміцнюють
силу духу, дозволяють контролювати агресивність і ведуть до отримання
внутрішнього спокою. Все це стосується
і того, що відбувається в додзьо. З одного боку люди, що займаються, уявляють собі міць і потенційну небезпеку, закладену в
виконуваних рухах, але з іншого боку, атмосфера, створювана в додзьо за рахунок
традицій дозволяє отримати контроль над собою. Тому ми повинні практикуватися,
намагаючись отримати контроль над найменш прийнятними для Будо якостями -
страхом, панікою, презирливим ставленням до інших і егоїзмом. Тільки так ми
зможемо покращитися як фізично, так і духовно. Тільки ті хто вижив, перебуваючи
на межі між життям і смертю володіють чудовою технікою. Причина цього в тому,
що спокій, ясність розуму і непохитність, якими
володіють ці люди, дозволяють їм правильно оцінювати ситуації і діяти
цілеспрямовано. Протилежністю цьому є будь-який прояв бравади, хвастощів і
емоційного збудження. Щоб стати по справжньому сильним необхідно не розучування
технік, а розвиток в собі спокою і усвідомленості здійснення будь-якої
діяльності.
Всі ми
люди, то хіба не можемо ми мріяти про те, щоб жити у світі, який би плекав свої чада? Деякі
хочуть викинути всі ці правила етикету, як старі меблі. Але це частина людської
культури, що дісталася нам у спадок. І я впевнений, що для побудови
суспільства, заснованого на взаємній повазі, нам все одно, рано чи пізно
доведеться повернутися до етикету.
Візьмемо простий приклад прибирання взуття. Це
вчить нас класифікувати речі і розставляти їх по місцях. Також це допомагає
досягти внутрішнього задоволення від споглядання результатів виконаної роботи.
Виконання цієї дії створює умови і готує вас до виконання наступних дій - це
основа практики Будо.
Світ
Рей існує не тільки для самозадоволення. Те задоволення, яке відчувають інші,
також є частиною цього світу. Розвиток естетичного сприйняття веде до
виникнення бажання прибрати не тільки своє, але і чуже взуття, якщо воно знаходиться не на місці.
Якщо
ваша подяку молодшому учневі буде звучати: 'Дякуємо за те, що дозволив мені
сьогодні добре потренуватися' - він буде щасливий. Якщо ми дякуємо старшого
учня за допомогу у проведенні тренування - він буде щасливий. Як і інші речі,
етикет має бути присутній у вас і
проявлятися в будь-якому жесті. Гротескним при цьому будуть звучати фрази типу:
'Поважай мене, тому що я старший учень' або 'Здійми мене на п'єдистал, тому що я твій
сенсей'. Вираз поваги до старшого учня не повинен провокуватися з його боку. Молодший учень
повинен відчувати внутрішню потребу висловити повагу старшому учневі. У свою
чергу старший учень повинен відчувати потребу в турботі про молодшого учня
тільки тому, що він знаходиться на своєму місці, а отже заслуговує цього
піклування. Дух поваги та подяки знаходиться в кожному, хто слідує етикету.
Етикет
управляє відносинами. Там де є етикет, немає необхідності в ієрархії. Етикет
повинен бути вираженням гуманізму людини, бути продиктованим його серцем. Це не
просте повторення форм. Якщо повага не наповнює ваше серце, то будь-яка форма виявиться лише порожньою, безжиттєвою раковиною. Ми повинні поважати інших осіб. Будь-які дії, що
супроводжуються правилами етикету, виховують співчуття і благородство. Я
схильний вважати, що саме співчуття веде до гармонії всесвіту.
Для того, щоб передати етикет і дисципліну майбутнім поколінням, всі ці правила повинні бути 'викарбувані' в нашій свідомості.