Додзьо - його частини
Входячи вперше в традиційне додзьо бойових мистецтв, житель Заходу переважно почувається незручно через незвичні поклони і різні прояви етикету. Йому це все може здатись перебільшеним, несерйозним і непотрібним. Але тим не менш кожний пункт етикету за своїм походженням пов’язаний з власною безпекою та загальним благополуччям.
Повсякденне життя повне прийнятих в суспільстві правил і традицій, які дозволяють людям вступати в зв’язок один з одним і зменшують можливість неправильного розуміння. Це тим більше важливо у військовому суспільстві, де насилля утримується лише строгим кодексом честі і жорсткою соціальною структурою. Етикет є регулюючим фактором, і в феодальних суспільствах він часто служив вузькою лінією, яка проходила між життям та смертю.
Коли ви заходите в додзьо, ви заходите в інший світ, світ воїна. Він може бути місцем, де царює повага і дух дружби, але він також може бути місцем, де царить параноя і недовіра. На маті айкідо атакують нас і атакуємо ми, збільшуючи свою здатність реагувати інстинктивно. Саме прихований етикет і суспільні звичаї дозволяють нам дотримуватись при цьому безпеку і дисципліну, перенаправляти свої агресивні реакції та розвивати співчуття і повагу.
Додзьо, де тренуються Айкідо, не є спортивним залом. Це не місце для виявлення свого его, це місце, де піднімається і очищається тіло, розум і дух людини. Вкрай важливим для всього процесу навчання є дотримання поваги, щирості, скромності і створення відповідної атмосфери, і, оскільки Йосінкан Айкідо – це військове мистецтво, все це вкрай важливо і для безпеки кожного учасника.
На малюнку нижче зображено ієрархію місць в додзьо.
Сінден: вівтар
Сіхандай: місце сенсея.
Камідза: головна стіна.
Сімодза: протилежне камідзе місце.
У випадку, якщо нема спеціальних вказівок (наприклад, сінден),то камідза знаходиться навпроти входу. Місце в глибині кімнати чи дому вважається вищим, ніж вхід. Ліва сторона (з сторони камідза) вважається почеснішою.
Під час показових виступів камідза – це місце для представників держави, прапорів чи правління. Переважно камідза прикрашають фотографіями вчителів даної школи, що символізує передачу традицій.